6/1/09

Ιωάννης Γκούρας





















Οπλαρχηγός της Στερεάς, γεννημένος στη Γκουρίστα Παρνασσίδας. Αρχικά υπηρέτησε τον αρματολό Πανουργιά και στη συνέχεια τον Οδυσσέα Αντρούτσο. Μυήθηκε στη Φιλική Εταιρεία από τον Πανουργιά.

Με την έναρξη τηε επανάστασης στρατολογεί αγωνιστές. Συμμετείχε στο πλάϊ του Αντρούτσου στη μάχη στο Χάνι της Γραβιάς, όπου διακρίθηκε για την ορμή και την τόλμη του.

Στη Συνέχεια αποχωρίστηκε από τον Αντρούτσο και επέστρεψε στον Πανουργιά. Συμμετείχε στη σπουδαία μάχη των Βασιλικών και παρ΄ ότι το δικό του σχέδιο δεν έγινε δεκτό, εν τούτοις Ο γκούρας έπεδειξε τη μέγιστη μαχιτικότητα στο πεδίο της μάχης, αναλαμβάνοντας το κρισιμότερο έργο της αναχαίτισης του κύριου κορμού των τουρκικών δυνάμεων.

Το 1822 διορίζεται φρούραχος της Αθήνας και 1825 γενικός οπλαρχηγός της Ανατολικής Στερεάς Ελλάδας। Ως φρούραρχος ήταν ιδιαίτερα σκληρός. Κατα τη διάρκεια του εμφυλίου εισέβαλε στην Πελοπόννησο και συγκρούστηκε με τους πρόκριτους της Κορινθίας, της Αρκαδίας και της Ηλείας. Στις 7 Απριλίου του 1825 συλλαμβάνει τον Οδυσσέα Αντρούτσο, τον φυλακίζει στην Ακρόπολη και, τελικώς, ανθρωποί του τον σκοτώνουν στις 5 Ιουνίου. Σκοτώθηκε κατα την πολιορκία της Ακρόπολης από τον Κιουταχή τη 1η Οκτωβρίου 1826.













GIOVANNI BOGGI (ζωγράφος) & Alois Senefelder (1771-1834) (χαράκτης












ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ :Γκούρας

Βασιλικά 25 Αυγούστου Γκούρας και Ανδρούτσος με 800 άντρες καταστρέφει τον τουρκικό στρατό (4000) του Behrem πασσά

















Οι Έλληνες νικούν τους Τούρκους στη μάχη των Βασιλικών με επικεφαλής τον Ι. Γκούρα

































Nicolas Louis Francois Gosse: Η μάχη της Ακρόπολης (1827). Λάδι σε μουσαμά.

Η νεαρή όμορφη γυναίκα είναι η Ασήμω Λιδωρίκη, γυναίκα του φρούραρχου της Ακρόπολης, Γιάννη Γκούρα. Η σκηνή, μετά το θάνατο του Γκούρα: η Ασήμω παίρνει ενεργά μέρος στην άμυνα της Ακρόπολης. Ο Gosse την τοποθετεί ανάμεσα σε αρχαίους κίονες και τη βάζει να κρατάει γυμνό γιαταγάνι, να είναι τραυματισμένη στο αριστερό χέρι και να πατάει το οθωμανικό μπαϊράκι. Έχει υποστηριχτεί ότι πρόκειται για το ίδιο μοντέλο με εκείνο του πίνακα “η Ελλάδα θρνηνεί πάνω στα ερείπια του Μεσολογγίου”, του Ντελακρουά, που είδαμε σε προηγούμενη ανάρτηση. Ο πίνακας βρίσκεται στο Ναύπλιο.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου